Historie
Historie města Hrotova, a s ním i Hrotovských dopravních podniků městských
Historie se píše do konce čtrnáctého století, kdy byla se začalo objevovat pár domečků v osadě Hrotov, která byla založena na trase kupeckých cest, a hlavně na trase z Vídně do Prahy. V průběhu let se do města začali stěhovat řemeslníci, obchodníci a ostatní obyvatelé, kteří využívali cesty jako zdroje obživy. První zmínky o městské dopravě se vážou do dob válečného období. Místní statkář Antonín Bureš podal návrh na zřízení "Trolejbusové tratě Hrotovské". Nápad se zalíbil též lékárníkovi Stanislavu Tomkovi. První trolejbusová trať Vozovna - Náměstí byla zprovozněna 5.5.1940. Spojení zajišťovaly dva trolejbusy Praga TOT. V roce 1944 byla trolejbusová doprava z válečných důvodů pozastavena. Linka byla nahrazena autobusem Škoda 706 GND, který měl svoji trasu Vozovna - Náměstí - Domy. Po válce v roce 1947 byla trolejbusová doprava opět v provozu, tudíž do trasy Vozovna - Náměstí. Autobus byl využit pro spojení s druhou částí města, tudíž měl trasu Náměstí - Domy a. Byly také dodány dva autobusy Škoda 706 RO, díky kterým se později autobusové spojení rozšířilo na trasu Náměstí - Domy - Kovárny a Náměstí - Nádraží. Trolejbusy Praga TOT již ovšem nestačily, tak byly roku 1948 dodány zbrusu nové Tatrovácké trolejbusy Tatra T400. Přes velkou oblibu nových trolejbusů Tatra T 400 byly v roce 1952 dodány čtyři trolejbusy, které již dodala firma Škoda. Jednalo se o typ 7 Tr. Tímto nákupem v Hrotově skončily vozy Praga TOT. S rozšířením města a výstavbou bytovek v oblasti Borovina byla autobusová síť obohacena o další úsek, Náměstí - Borovina. Inventární poče autobusů přestal stačit, a tak byly nakoupeny další čtyři autobusy Škoda 706 RO. V roce 1954 nastal převrat - městské linky začaly mít své názvy. Trolejbusová trasa Vozovna - Náměstí byla nazvána linkou A. Označování písmeny mělo znamenat jistou podřadnost oproti autobusovým linkám, které byly označovány čísly. Bohužel časem se stal přesný opak. Autobusové linky byly označeny čísly 1,2 a 3. Jednička jezdila z náměstí ke Kovárnám, dvojka z města na nádraží, trojka jezdila na sídliště Borovina.V roce 1955 byla trolejbusová síť rozšířena o úseky Náměstí - Domy, a Náměstí - Nádraží. Tudíž byla zrušena autobusová linka 3, která byla nahrazena trolejbusovou linkou B v trase Vozovna - Náměstí - Městské domy. Linka 1 svoje teritorium stáhla na trasu Městské domy - Kovárny. Další průlom nastal v počátcích šedesátých let. Byly vyřazeny Změnilo se mnoho názvů, za názvy budovatelské. Tudíž zastávka náměstí byla i s celým náměstí přejmenována na Rudé náměstí, zastávka Domy byla přejmenována na Městské domy, údajně, aby se rozlišilo dílo kapitalistické a dílo budovatelské. I přes očekávaný nový typ trolejbusu 9 Tr, byly roku 1960 nakoupeny dva trolejbusy typu 8 Tr. V průběhu šedesátých let nastav stavební boom, při kterém byla razantně rozšířen komplex kováren, počala výstavba nového areálu polikliniky a zoologické zahrady. Tento krok očekával razantní rozšíření zdejší dopravní sítě. Bylo nakoupeno osm autobusů Škoda 706 RTO, čímž byl vyřazen autobus Škoda 706 GND. Autobusy nově zajišťovali spojení na autobusové lince 3 a 4. Trojka doplňovala linku 1 v trase Rudé náměstí - Kovárny, z náměstí ovšem ještě jela na Polikliniku. Dvojka jezdila z nádraží k Zoologické zahradě. S uzavřením dolů na těžbu Měděné rudy vznikla rozkošná lokalita "Měďínky", kde se začaly stavět domy místních podnikatelů, komunistických papalášů a radních. tato stavební činnost nezůstala bez ozvěny, a roku 1963 byla zavedena linka C, na nové trolejbusové trati Náměstí - Měďínky. Linka C měla trasu Vozovna - Rudé náměstí - Měďínky. Za účelem provozování této "papalášovské" linky byly nakoupeny tři nové trolejbusy 9 Tr čtvrté série. Jak se již dalo čekat, trolejbusy skoro vždy jezdily na lince C. Koncem šedesátých let bylo rozhodnuto o výstavbě sídliště Za rybníkem. Bylo rozhodnuto, že na nové sídliště musí být dovedeny měděné dráty. Komunistické vedení vzalo jedním vrzem i sídliště Borovina, a tak vznikla trolejbusová trať Leninova (dnes Benešova) - Borovina - Za rybníkem. Lince využívající této nové trasy bylo přiděleno písmenko D, a měla svoji trasu Rudé náměstí - Borovina - Za rybníkem. Autobusová linka dvě však nezahálela, a přesunula se do venkovské lokality "Polní". Měla tedy trasu Borovina - Polní. Pro tyto účely byly roku 1972 zakoupeny trolejbusy 9 Tr, jejichž celkový počet byl sedm. Tímto momentem došlo k vyřazení čtyř trolejbusů Škoda 7 Tr. Dále bylo zakoupeno deset autobusů nového typu Karosa ŠM 11. Po jejich nákupu došlo k vyřazení šesti autobusů Škoda 706 RO. Ke konci sedmdesátých let autobusy již nevydržely nápor zaměstnanců Kováren, a tak byla linka A prodloužena na trasu Vozovna - Náměstí - městské domy - Kovárny. V roce 1979 bylo dodáno pět trolejbusů Škoda 9 TrHT, a devět autobusů Karosa ŠM 11. Tímto byly vyřazeny dva trolejbusy 8 Tr a osm autobusů Škoda 706 RTO. V této chvíli ovládaly Hrotov pouze trolejbusy Škoda 9 Tr a autobusy Karosa ŠM 11. Na počátku osmdesátých let došlo k dalším novinkám - výstavbě sídliště Planiny a výstavbě Náměstí sovětského rozumu. Samozřejmostí bylo o nově otevřených lokalit zajistit spojení trolejbusové dopravy. Tím došlo k velké reorqanizaci trolejbusových linek. Linka A měla trasu Planiny - Náměstí - Kovárny, linka B Poliklinika - Městské domy, linka C Nádraží - Vozovna a linka D Za rybníkem - Borovina - Rudé náměstí - Měďínky. V roce 1985 byl otevřen nová areál vozovny, který nahradil starý nedostačující areál vozovny z padesátých let. Vzniklo také Náměstí soudruha Brežněva. Na toto náměstí byla přeorientována linka C, která měla trasu Nádraží - Náměstí soudruha Brežněva. Roku 1983 byl zakoupen trolejbus 14 Tr nulté série. Díky své poruchovosti a novému desingu se nesetkal s oblibou, a k dalšímu nákupu vozů 14 Tr do roku 1990 nedošlo. Tímto krokem byla trolejbusová síť prakticky v dnešní podobě. S pádem režimu nastaly mnohé změny. Názvy zastávek a ulice - Lenivova / Benešova, Rudé náměstí / Kennedyho náměstí, Náměstí soudruha Brežněva / Sametová. Začalo tvrdé zkracování intervalů na linkách, které si vyžádalo nákup pěti trolejbusů nového typu 14 Tr, čímž byly vyřazeny tři první trolejbusy 9 Tr. Razantní obměna se také týkala vozového parku autobusů, a tak bylo zakoupeno sedm autobusů Karosa B 732, které nahradily autobusy Karosa ŠM 11 - ve městě po tomto nástupu zbyli tři. Roku 1995 byly zakoupeny tři ojeté trolejbusy 15 Tr z Ústí nad Labem, za učelem zkoušky kloubových vozidel ve zdejším provozu. Roku 1996 byly zakoupeny dva ojeté trolejbusy 14 Tr. Tímto nákupem bylo vyřazeno zbývajících pět trolejbusů 9 TrHT. Roku 1997 byly vyřazeny tři Karosy ŠM 11. Další nákup trolejbusů se uskutečnil až v roce 1998, kdy bylo v éře nových nízkopodlažních vozů 21 Tr z produkce Škoda Ostrov nad Ohří zakoupen na zkoušku jeden trolejbus Škoda 21 Tr. Trolejbusy se zalíbily, a tak v průběhu následujících tří let došlo k nákupu dalších pěti trolejbusů tohoto typu. Roku 2000 se stala jedna z mála změn trolejbusové sítě po roce 1989 - byla vystavěna smyčka Autobusové nádraží. Byla sem zavedena linka E v trase Autobusové nádraží - Poliklinika. Roku 2001 byl zakoupen jeden autobus Karosa B 932, kterého následoval roku 2005 autobus Karosa B 952. Roku 2006 bylo městem rozhodnuto, že v rámci úspor se omězí počet autobusových linek, kvůli drahé naftě. Po tomto řádění ve městě zbyly čtyři autobusy - dvě Karosy B 732 a dva nově zakoupené vozy. Linky byly zredukovány na dvě - linka 1 na kupodivu nové trase Autobusové nádraží - Rosová, a linka 2 v trase Poliklinika - Zoologická zahrada. Trolejbusová doprava omezována nebyla. Akorát bylo razantně změněno linkové vedení do dnešní podoby.